torsdag 24 maj 2007

Strejk

Jaha. Jag ska på min första utlandsresa i modern tid. Vi ska till Italien! Som jag ser fram emot den här resan! (På jobbet är de lite less på mig, men det struntar jag i:) )

Så kom SAS och strejken. Den började lite smått idag på eftermiddagen, fick jag höra av en person som stod på Arlanda i paniken. Tumultet pågick samtidigt som det vanliga tumultet på flygplatsen på torsdagar. Under morgondagen är 20 000 resenärer utan flygplan.

Nej, vi åker inte med SAS hela resan, vi skulle (ska?) åka med dem ner till Arlanda, bara. Ett annat bolag tar hand om oss sedan. Men det känns lite rumphugget nu. Kärlekens föräldrar åker innan oss ner till Milano - de skulle ha åkt under lördagen. Frågan är hur det kommer att gå för dem. Om SAS och HTF kommer överrens under morgondagen så sägs det att det tar ett dygn att återupprätta trafiken någorlunda normalt efter en sådan här strejk. Det betyder söndag.

Kostnaden för SAS under fredagen, med de inställda planen, är enligt Ekot inte mindre än 20 miljoner kronor!

Jag hoppas innerligt att strejken inte blir långvarig! Sett ur flera perspektiv:
1) Vi vill flyga till Arlanda på onsdag.
2) 20 miljoner kronor i förlust/dag - hur kommer då biljettpriserna att se ut för oss konsumenter?
3) Om företaget missar 20 miljoner kronor/dag - hur får de anställda inom företaget då? Vad kan vi förvänta oss i framtiden?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har sett på nyheterna i dag, söndag, att det inte ser bra ut. Strejken verkar fortsätta. Jag håller tummarna för att du kommer i väg!!

Mellan stolar sa...

Jo, på ett eller annat sätt kommer vi iväg. Det är resan ner till Stockholm som nog kommer att gå till på ett annat sätt än vi tänkt oss. Sen får vi se hur det ser ut då vi kommer tillbaka till Sverige. Men nu läste jag någonstans att SAS lock out:at sin personal... SAS kommer att gå i graven, var en annan analys jag läste...

Men tack för omtanken!